Nyheter

– Man må ta noen sjanser i stedet for å alltid gjøre det som forventes av deg

Publisert: 2018-06-04

Da Joakim Espegard mistet en god venn, gikk det opp for ham at han ikke kunne la gründerdrømmen vente. Seks måneder senere sa han opp sin faste jobb og startet opp Norwegian Wood Design.

Tekst: Ida Save
Foto: Norwegian Wood Design

Ideen går ut på å produsere og selge unike servanter og badekar i heltre, i tillegg til servantstativ i en kombinasjon av stål og tre.

– Tre er et av de beste materialene vi har, og ble brukt mye tidligere, blant annet til trebåter og vasketrau. De siste årene har det nok blitt litt glemt i nordisk sammenheng, men nå begynner folk å få øynene opp for det igjen, forteller Espegard.

Selv har han helt siden han lagde sine første ordentlige møbler, i sløydtimen på ungdomsskolen, vært glad i trearbeid. De senere årene har han laget flere møbler til eget bruk og brukt mye tid på oppussing av hus.

– Det var da jeg for første gang fikk ideen om å bygge et badekar i tre.

Gründer Joakim Espegard sammen med samboeren Sølve Oftedal.

Sa opp fast jobb

Prosjektet ble skrinlagt da han skjønte det ville ta mange hundre timer. Men badekarideen ble aldri glemt, og da Espegard i mars 2016 mistet en god venn, fant han ut at det var på tide
å la drømmen bli virkelighet.

– Det gikk opp for meg at livet kan være kort, og at man må ta noen sjanser i stedet for alltid
å gjøre det som forventes av deg.

Seks måneder senere sa han opp jobben som daglig leder i Drammen Automasjon og startet planleggingen av Norwegian Wood Design på fulltid. Med seg på eiersiden fikk han samboeren Sølve Oftedal, og i mars 2017 så de første servantmodellene dagens lys.

– Badekar er litt mer omfattende, så vi fant ut at det var lurt å starte med servanter, både for treningen sin del, og fordi de ikke er like dyre og dermed lettere
å selge.

Servanten Nordlys er det første lanserte produktet til Norwegian Wood Design. Designet er laget av Joakim Espegard.

Naturlige navn

Siden den tid har Espegard produsert fire ulike servantmodeller og en serie med servantstativ.

– Servantstativene er hovedsakelig laget i stål, da jeg liker en litt minimalistisk stil. Det er fint å kunne kombinere materialer, kun tre kan bli litt massivt. Dette hjelper oss også å fremme salget av servantene, fordi folk får en totalløsning.

Servantene har fått navn som Rondane, Preikestolen, Nordlys og Hardangervidda. Til Boligmessen i Drammen 2017 var også Rondane badekar endelig klart.

– Navnene kommer nok av at jeg liker å være ute i naturen, og lett blir inspirert når jeg ser fine ting ute. I tillegg passer det jo bra med norske navn fordi produktene er helnorske.

«Det gikk nesten et år uten at vi solgte så mye»

Investerte en million

Norwegian Wood Design sitt verksted holder til i en gammel låve i Krokstadelva. Der har Espegard en ansatt, og sammen lager de alle produktene for hånd.

– Samboeren min er medeier i bedriften, men har fortsatt fast jobb, så det er han som gir mat på bordet.

Å starte en egen bedrift er ikke bare en dans på roser, og da kan det lønne seg med i hvert fall én fast inntekt. For det har tatt sin tid å få inn de første bestillingene.

– Det gikk nesten et år uten at vi solgte så mye, men nå har det virkelig løsnet, og det er veldig betryggende å få den bekreftelsen som har kommet utover høsten 2017. Vi har investert nærmere en million i dette, så fra nå av håper jeg vi i hvert fall kan gå i null.

Like bra som porselen

Gründeren tror produktene fenger fordi de skiller seg ut.

– Dette er perfekt for de som ønsker noe spesielt, sier Espegard.

Mange setter også pris på muligheten for å tilpasse produktene etter egen smak, da man kan velge mellom både ulike treslag og behandlinger.

– Vi kan bruke alt av løvtrær, for eksempel eik, ask, bjørk og or. Men fordi det er så mange valgmuligheter har vi også noen standarder så det blir enklere for kundene å velge hva de vil ha.

Og kvaliteten, den er ifølge Espegard like bra som på andre materialer man bruker på badet.

– Vi bruker en spesiell behandling kalt epoksybehandling, som gjør at treet blir låst inne og ikke tar til seg fuktighet. Når produktet har fått denne behandlingen trenger det ikke noe mer vedlikehold eller rengjøring enn kompositt og porselen, og det holder seg like godt som alt annet. En må imidlertid unngå skuremidler og tunge kjemikalier for å opprettholde glansen i servanten over tid, tipser han.

Joakim Espegard har en ansatt, og sammen lager de alle produktene for hånd.

Krevende arbeid

Prislappen på Rondane badekar er 90.000 kroner. Servantene er billigere, men man må fort ut med over 10.000 kroner om man ønsker en servant i heltre.

– Det er dyre produkter, samtidig er de ikke dyrere enn mange andre designprodukter. Og jeg håper at kundene ser at det ligger mye krevende arbeid bak, sier Espegard.

For å lage et badekar i heltre er ikke gjort på et blunk.

– Vi bruker omtrent 80 timer på et badekar. Om vi lager flere samtidig kan en redusere tidsbruken noe, men det blir nok fort 60-70 timer per badekar uansett.

«Tid går det mye av og lønn er det lite av, men det er gøy og jeg gleder meg til jobben hver dag»

Ved siden av produksjon og salg av servanter, servantstativ og badekar, tar Norwegian Wood Design også på seg oppdrag på forespørsel.

– Vi lager blant annet bokhyller, badstuer, møbler og spesialtilpassede baderomsinnredninger. Det kommer også stadig vekk bestillinger fra Bella Fliser og Design, som vi har et samarbeid med.

Det blir med andre ord lite fritid på gründeren.

– Jeg jobber stort sett 12-14 timer i døgnet. I helgene jobber jeg også, men da blir det som regel en normal arbeidsdag. Tid går det mye av og lønn er det lite av, men det er gøy og jeg gleder meg til jobben hver dag, smiler han.

En gammel låve fungerer nå som verksted for Norwegian Wood Design.

Har fått agent i USA

Enn så lenge kommer kundene hovedsakelig fra Østlandet, men Norwegian Wood Design kan levere til hvor som helst i Norge. I framtiden ser de også for seg muligheten for eksport

– Vi har fått en agent i USA som skal markedsføre produktene våre der. Vi ser også store potensielle markeder for produktene våre i Midtøsten, Kina, Russland og Saudi-Arabia. Men enn så lenge tar vi det med ro. Vi må vokse sakte, for det krever litt mer enn to mann om man skal drive en eksportbedrift, sier Espegard, som når det nærmer seg julen 2017, er i full gang med å planlegge Trolltunga badekar.

– Dette blir en badekarsmodell i en litt rundere form enn Rondane, og planen er at den skal være klar til Boligmessen på Exporama våren 2018.