Nyheter

Norsk møbelindustri: Utfordringer og muligheter

Publisert: 2018-06-26

På Boligmesse møter du hvert år flere norske møbelprodusenter. Men hvordan står det egentlig til med den norske møbelindustrien?

Tekst: Ida Save
Foto: Norsk Møbelindustri

Det har Egil Sundet svaret på. Han er bransjesjef for møbler og interiør i Norsk Industri, og kan fortelle at det langt ifra går så ille for møbelindustrien som mange skal ha det til.

– Ryktet om norsk møbelindustris endelikt er overdrevet og feil. Vi har gode skoler og både designere og en hel industri som hevder seg i verden. Ja, vi importerer mer enn vi gjorde for 40 år siden, men vi ligger også som nummer 42 på listen over de største eksportørene av møbler, foran store land som for eksempel Russland.

De viktigste eksportlandene våre er Sverige, USA og Tyskland. Importen til Norge kommer først og fremst fra Sverige, Danmark og Kina, og norsk produksjon står totalt sett for 25 prosent av det som omsettes av møbler her i landet.

– Men de norske bedriftene har minst like stor produksjon på egen fabrikker i utlandet, særlig i de baltiske landene, så de norske merkevarene står egentlig for en større andel enn disse 25 prosentene, sier Sundet.

God omsetning

Ifølge bransjesjefen var produksjonen i Norge «all time high» i 2007. Da finanskrisen kom, gikk den derimot nedover, i likhet med i nesten alle andre land i Europa. De siste årene har produksjonen økt igjen, men vi ligger fortsatt etter toppåret 2007. Sundet ser likevel ikke mørkt på norsk møbelindustris framtid.

– For 40 år siden var det lite import, og det er klart at veksten i markedet stort sett kommer av import. Men selv om produksjonen falt under finanskrisen, har ikke omsetningen i de norske møbelbedriftene og –fabrikkene falt. Dette skyldes økt produksjon i utlandet.

Mens produksjonsverdien til den norske møbelindustrien i 2016 var på åtte milliarder kroner, lå omsetningen på 14 milliarder.

– Det er mange bedrifter som gjør det bra og har sterke merkevareposisjoner, blant annet Ekornes, Flokk AS, Jensen Møbler og Mascot Høie, konstaterer Sundet.

Best på bærekraft

Han presiserer samtidig at den norske møbelindustrien også har utfordringer.

– En av hovedutfordringene er lønnsnivået i Norge. Vi har kanskje verdens høyeste arbeiderlønninger, noe vi jo er glade for, men det gjør at konkurransesituasjonen blir tøff. Vi ser likevel lyst på framtiden, ettersom vi nå har en gunstig valutasituasjon som styrker konkurranseevnen vår.

Blant annet jobber bransjen mye med design og merkevarebygging for å differensiere seg og få mer betalt for egne varer.

– Vi jobber hardt for å ha en ledende kompetanse innen disse områdene, på samme måte som vi er verdensledende innen miljø og bærekraft. Dette er særlig viktig i kontraktmøbelmarkedet. Ifølge Sundet har den norske møbelindustrien kommet opp med standarden innenfor ISO systemet på miljødokumentasjon for møbler, kalt EPD (Environmental Product Declaration). Dette gjør at du for flere produkter kan finne det faktiske miljøfotavtrykket.

– Dette scorer de norske bedriftene godt på i konkurranse med andre, og de norske bedriftene vinner stadig vekk internasjonale priser for miljøvennlige produkter. Det er dermed ikke til å legge skjul på at Norge blir lagt merke til i utlandet.

– Skandinavisk design er i vinden og en trend internasjonalt. Blant annet gjør LK Hjelle det godt
i den amerikanske high end-kjeden Design Within Reach (DWR), og Vestre AS leverte i fjor norske utemøbler på Times Square i New York, avslutter Sundet.