Nyheter

Gjør det enkelt med solceller

Publisert: 2018-11-12

Som kunde hos Midt Energi er det enkelt å komme i gang med produksjon av strøm ved hjelp av solceller eller vindmøller.

Tekst: Ida Save
Foto: Midt Energi

– Vi tilbyr solcellepaneler og vindmøller til boliger, hytter og næringsbygg som er tilkoblet strømnettet. Vårt mål er å gjøre det enkelt for våre kunder å komme i gang. Vi har derfor en ordning som gjør at du kan velge enten å kjøpe et ferdig installert anlegg, eller å betale en månedlig leie fra 449 kroner i 10, 15 eller 20 år, forteller Kari Anne Aas i Midt Energi.

– Vi tilbyr også løsninger for hytter som ikke er tilkoblet strømnettet, men som må produsere all strøm de trenger selv.

Sjekk ut nettsidene til Midt Energi her.

Aas forteller at de den siste tiden har opplevd økt interesse rundt solenergi, og mener det har flere årsaker.

– Blant annet er det mange elbil-eiere som ønsker å lade med egen grønn energi. Frykten for høye strømpriser og nettleie spiller også en rolle, og når renten er lav er det både trygt og lønnsomt å legge sparepengene på taket. En bolig kan jo produsere 20-40 prosent av sitt eget strømbehov.

Tjen penger på egen strøm

Fordi Midt Energi også er kraftleverandør, kan de tilby å kjøpe overskuddsstrøm fra sine plusskunder.

– Med de nye strømmålerne får en målt produksjonen en ikke klarer å bruke opp selv. Vi har et kundeprogram som kalles «Plusskunde», og til disse kundene tilbyr vi å kjøpe eventuell overproduksjon for 75 øre per kWh det første året, forklarer Aas.

Dette kan være aktuelt dersom du for eksempel skal reise bort en periode og ikke bruker mye strøm hjemme.

Alt på en faktura

Aas presiserer at det er flere fordeler ved å være kunde hos Midt Energi.

– Du får alt fra kjøp og salg av strøm til nettleie og eventuelt leie av solcelleanlegg på den månedlige strømfakturaen. Vi hjelper også våre kunder med å søke støtte fra Enova, som gir inntil 28.750 kroner i støtte for el-produksjon.

På messen har de med seg vindmølle og solpaneler, og skal vise filmer av arbeider de har gjort.

– Men det viktigste er at vi er der og svarer på alle mulige spørsmål de besøkende måtte ha, avslutter Aas.