Nyheter

Spar penger med algebehandling

Publisert: 2018-10-01

De dyktige renholderne hos Utvendig Renhold sørger for å vaske kriker og kroker på alle typer bygg – på en sikker og kostnadseffektiv måte.

Tekst: Ida Save
Foto: Utvendig Renhold

– Utvendig renhold krever ofte en del mer kompetanse og utstyr enn vanlig renhold, samtidig som det er viktig for å vedlikeholde ulike bygg, forteller Jonathan Røthe hos Utvendig Renhold.

Han og kollegaene tar på seg oppdrag fra både private kunder og bedrifter, og jobber for å utvikle nye metoder for å komme til overalt.

– Vi har brukt mye tid på å utvikle utstyr og teknikker for å kunne rengjøre krevende bygg utvendig på en sikker og kostnadseffektiv måte. Det er nettopp tilkomsten som er problemet for de fleste, og det er derfor andre vanlige renholdsfirmaer gjerne ikke får til eller må takke nei til oppdrag som går på utvendig renhold.

Forebygger skitt

Etter årets Boligmesse i Kristiansand har Utvendig Renhold virkelig fått en oppsving på privatmarkedet.

– Siden messen i mars har vi vasket rundt 100 private boliger. Dette er jo en jobb man kan gjøre selv, men vi gjør det raskere, sikrere og garanterer bedre resultat.

Nå kan de også tilby en algebehandling, som legges på etter endt vask.

– Dette er en forebyggende metode som forhindrer framvekst av grønske. Algebehandlingen er effektiv, mer skånsom for overflaten enn vask, gir en fin miljøeffekt, og koster under en tredjedel av hva en fasadevask gjør. Om du det første året får en grundig fasadevask, kan du i mange, mange år fortsette med en årlig algebehandling alene. Dermed blir vår totalløsning også veldig fornuftig for lommeboka. Det er jo snakk om å ta vare på det man allerede har, og med det fuktige klimaet vi har nå, ser vi noen steder at grønsken kommer tilbake på under et år.

God kommunikasjon

For Røthe er det viktig at kundene sitter igjen med en følelse av at de har fått valuta for hver eneste krone de har brukt.

– Vi får mye gode tilbakemeldinger, og er svært opptatt av god kommunikasjon med kundene. Det opplever vi at kundene setter pris på, og her ønsker vi å være gode. Alle kunder får før- og etterbilder, og vi informerer alltid om når vi kommer og når vi er ferdige, forteller Røthe, som nå gleder seg til å møte nye og gamle kunder på Boligmesse i Arendal.