Pusse opp badet? Kun det beste er godt nok
Rørleggerbedriften YC Rør AS på Hamar stiller mannsterke på Boligmessen i Vikingskipet. De har med seg sine faste samarbeidspartnere, Byggmester Kristiansen og elektrikerfirmaet Brødrene Melby, samt flere leverandører. De skal inspirere oss, og oppfordre publikum til å tenke kvalitet – og få jobben dokumentert.
Tekst: Majken Svorstøl Foto: Frode Mikkelsen
At kvalitet er viktig, og en riktig utført jobb er alfa og omega, kan Frode Mikkelsen, leder for privatmarkedet i YC Rør, nesten ikke få sagt tydelig nok.
– På messen illustrerer vi kvalitetsarbeidet vårt ved å vise et tverrsnitt av et bad, fra gulv til tak. Slik kan kundene se hvordan et fagmessig korrekt utført bad er bygget opp, både foran og bak veggen, og over og under gulv og tak, forklarer Mikkelsen. Både rørlegger-, snekker- og elektrikerarbeid blir demonstrert. – Vi monterer toalett, dusjhjørne og servant, legger opp rør, membran og flis, og viser løsninger for belysning med downlights og senking av tak, sier Mikkelsen.
Leverer alt av dokumentasjon
Når YC Rør og deres partnere er på oppdrag, er det en selvfølge at jobben dokumenteres fra A til Å, slik at kundene har papirene i orden ved evt. salg eller ved en forsikringssak. – Som vår kunde skal du være trygg, og vi leverer full FDV-dokumentasjon, altså drifts- og vedlikeholdsinstrukser, på alle jobbene våre, sier Mikkelsen. Underveis i prosjektet tar håndverkerne bilder av prosessen, med både før, under og etterbilder, og skriver utførlige beskrivelser av hvilket arbeid som er utført, og hvordan.
– Dessuten legger vi ved dokumentasjon på alle produktene som er benyttet, samt vedlikeholdsinstrukser for disse, opplyser han.
Eier har dokumentasjonsansvar
Grunnen til at du alltid skal kreve dokumentasjon på arbeid som utføres, er at fra 1. januar 2015 fikk alle boligeiere ansvar for å innhente dokumentasjon på arbeid som er utført i egen bolig.
Skal du selge, må du ordne dokumentasjon, og takstmannen får jobben med å gjennomgå og vurdere papirene. Dersom dokumentasjon ikke foreligger, settes karakteren automatisk til 2 eller 3 på de punktene det gjelder, som betyr en alvorlig feil eller mangel. Det kan slå uheldig ut med tanke på taksten du oppnår, og påvirke kjøpers betalingsvillighet for objektet ditt.
Legger inn i www.boligmappa.no
Til daglig bruker YC Rør rapporteringsverktøyet www.boligmappa.no. Der legger de inn alle jobber på gårds- og bruksnummer, så lenge kunden er registrert som hjemmelshaver. – For de som ønsker det, sender vi selvsagt dokumentasjon per e-post eller post, opplyser Mikkelsen. Han anbefaler alle boligeiere å rapportere egne oppgraderinger på www.boligmappa.no.
– Det er gratis for forbrukere, og du har alltid en oppdatert rapport på vedlikeholdet du utfører, tipser Mikkelsen. – Har du f. eks. malt ytterveggene på huset ditt, kan du legge inn gårds- og bruksnummeret ditt, oppgi fargekoden på malingen du brukte, og slik er dokumentasjonsjobben unnagjort i en fei og ligger på et trygt sted, forklarer han.
Møt mange eksperter
Sammen med YC Rør og samarbeidspartnerne deres, treffer du også et knippe av YC Rørs leverandører i Vikingskipet. – Her kan du snakke med dyktige folk fra Geberit/Porsgrund, Linn Bad, Beam sentralstøvsuger, Vailant varmepumper, Vikingbad og Fima, som har italienske kraner og armaturer, frister Mikkelsen.
Målet er selvsagt å inspirere kundene, og vise et stort utvalg av tjenester og produkter til oppussing og oppgradering hjemme. – Vi har mange gode tips, og kan hjelpe deg å se løsninger du kanskje ikke har tenkt på selv. Kanskje du har et lite bad eller vaskerom som du ønsker å sparre med oss om? Ta med en skisse eller planløsning på messen, så skal vi hjelpe deg med gode ideer, lover Mikkelsen.