Interiørsuksess på nett


Ronja Worum startet i det små med å publisere bilder av hjemmet sitt på Instagram. I dag driver hun sin egen interiørbutikk på nett sammen med Marianne Berg Johnsen.

Tekst: Ida Save
Foto: Ronja Worum 

Ronja er utdannet interaksjonsdesigner, og sammen med Marianne, som er grafisk designer og har studert interiørdesign, eier og driver hun Woroom.no – Norges nordligste interiørbutikk på nett.

Woroom.no var opprinnelig Ronjas idé, og hun startet opp alene høsten 2014. Året etter kom Marianne med. Nettbutikken ble i starten drevet hjemme hos Ronja, men i desember 2016 flyttet de inn i et 95 m2 stort showroom, kontor og lager i Tromsø. Hver fredag har de der åpen butikk, slik at kundene kan komme og se, kjenne på, prøvesitte og hente varer, samt få tips til innredning.

– Mottakelsen har vært overveldende, og vi får stadig flere lokale kunder, forteller Ronja fornøyd.

Samarbeider godt

Gründerne deler lidenskapen for interiør og evnen til hardt arbeid.

– Vi utfyller hverandre og tenker veldig likt. Det skal godt gjøres å finne samarbeidspartnere som passer så bra sammen som vi to gjør, mener Ronja.

Nettbutikken tilbyr et bredt spekter av møbler og interiør i en ren, nordisk stil. For å lykkes i dagens jungel av interiørbutikker på nett, ser jentene viktigheten av å tilby trender og kjente merkevarer samtidig som de også ønsker å være tro mot sin egen stil.

– Vi tar bare inn ting vi får litt hjerteklapp av. Ingen av oss er typiske selgertyper, derfor må alt vi tilbyr være troverdig og noe vi selv kan innrede med hjemme. Og det ser ut til å fungere.

Ronja mener den andre suksessfaktoren ligger i at de har bygget opp virksomheten sten for sten, og presentert produkter litt etter litt.

– Vi har hatt is i magen og brukt god tid. Med base i Tromsø har vi hele tiden vært innstilt på å jobbe ekstra hardt. Kundene skal få riktig pris, og skal på ingen måte lide for at vi holder til langt oppe i nord.

Skandinavisk, rustikk og industriell

Stilen til Woroom-jentene kan beskrives som skandinavisk, rustikk og industriell. Det går i noen nøkkelgjenstander og gjerne bilder med store motiver som skiller seg ut og får plass i rommet.

– Vi har også en forkjærlighet for kontraster. Dette blandes med innslag av sort og hvitt, og enkelte gjenstander i naturprodukter som ull, treverk eller noe i glass eller porselen, forklarer Ronja.

Siden 2014 har trafikken og handelen på nettbutikken vokst fra måned til måned, og Ronja og Marianne har lykkes med å spre sin personlige smak og stil til interiørinteresserte kunder landet over, med hovedvekt på Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen.

Interiørveiledning

I tillegg til nettbutikk og butikk, samt boligstyling for eiendomsmeglere, tar de også på seg oppdrag for privatpersoner.

– Nettbutikken er helt klart hovedgeskjeften vår, men vi tilbyr også interiørveiledning, og hjelper da til med alt fra fargevalg til planløsning og nye møbler, forteller Ronja, som nå ser fram til å inspirere og komme med gode tips til besøkende på Boligmessa i Tromsø.

– Planen er å innrede standen som et lite showroom. Vi viser også fram nettbutikken, slik at folk kan handle på nett der og hente varene i butikken på mandag.