Guider deg til rett valg av hagestue
Drømmer du om en hagestue hvor du kan nyte følelsen av å være både inne og ute samtidig? Da er det smart å tenke gjennom hvilke behov du har, og hvilken sesong du ser for deg å bruke stuen.
Tekst: Majken Svorstøl Foto: Grønt Fokus
Grønt Fokus har fylt kundenes uterom i 25 år, og har særlig kompetanse innen hagestuer og drivhus. I tillegg til nettbutikken grontfokus.no som står for omkring 50 % av omsetningen, har de drevet fysiske butikker både i Kristiansand og Oslo i noen år allerede. I mars åpnet selskapet en butikk i Sandnes, og i mai blir det butikkåpning i Bergen.
– Vår erfaring er at salget øker i de områdene hvor vi har butikker, sier markedskoordinator Thore Fossheim i Grønt Fokus. – Mange ønsker å ta og føle på produktene våre, slik at de får en bedre forståelse av hva de kan forvente av de ulike produktene og glasstypene, forklarer han.
Fossheim og kollegene gleder seg til å fortelle mer til årets messebesøkende i Sørmarka Arena, og regner med stor pågang.
– I fjor ble vi rett og slett overveldet av interessen. Vi snakket i ett i alle tre dagene, det var helt fantastisk, sier han.
Sjekk hagestueguiden på nett
Fossheim forteller at de vanligste spørsmålene fra kundene er «hva trenger jeg for å kunne sitte ute fra da til da», og «hva får jeg for pengene»?
For å hjelpe kundene litt på vei i jungelen av muligheter, har Grønt Fokus utarbeidet en nettbasert hagestueguide. Der får kundene tips og veiledning om passende produkter ut fra hvilken sesong de ønsker å benytte uterommet.
– Vi har samlet produktene under kategoriene sommer, forlenget sommer, vår/høst og vinterhage. Kundene velger sesong og klikker «neste steg» for våre produkttips, forklarer han. – Forskjellen i produktene ligger hovedsakelig i isolasjonsgraden, og hvor de kan plasseres. Produktene kan monteres inntil eksisterende fasade eller stå fritt. Valgmulighetene er mange, og vi har produkter som passer alle behov.
Flere unge vil ha drivhus
Folk i alderen 40 + er den typiske målgruppen for hagestuer og drivhus i alle landsdeler. Fossheim forteller at Rogaland skiller seg litt ut, for der fenger drivhus også den yngre garde.
– Her har vi kunder helt ned i tyveårsalderen, smiler markedskoordinatoren. Han tror interessen skyldes at Rogaland i stor grad er et ruralt landskap med mange bønder og nær tilknytning til naturen, samtidig som det helt klart er trendy å dyrke sin egen mat. Som beboere i et værutsatt område, er kvalitet det aller viktigste for kundene.
– Det ser vi på spørsmålene kundene stiller oss, forklarer Fossheim. – De vil vite hvor mye vind de ulike drivhusene tåler, hvordan de festes og ikke minst sikres, sier han.