Boligmessen er 20 år: “Viktig å være synlig i dagens digitale verden”


På tampen av 20-årsjubileet kan jubilanten Boligmesse se tilbake på et år hvor de har levert det utstillerne og de besøkende ønsker. Samtidig legges fysiske butikker ned, og digitalisering er et buzzord i næringslivet. – Vi inviterer digitalt til fysiske møter, sier administrerende direktør Stewart Stjernholm.

Tekst: Majken Svorstøl Foto: Bård Gundersen

I 1996 kom unge, ambisiøse Stewart Stjernholm til Norge. Han stiftet selskapet Compass Fairs AS, og arrangerte sin første Boligmesse. 20 år etter er Boligmessen like aktuell, og i 2016 har både antall utstillere og besøkende økt.

– Det viktigste Boligmessen bidrar til, er synlighet, mener Stewart.

– For 20 år siden var min ambisjon å sette i gang noe stort, fortsetter han. – Jeg hadde fått ideen hjemme i Danmark. Troen og viljen var sterk. Heldigvis kan tro flytte fjell, og det var godt jeg ikke hadde en anelse om alle utfordringene som skulle komme, ler han.

Administrerende direktør Stewart Stjernholm i Compass Fairs arrangerte sin første Boligmesse i Kristiansand for 20 år siden. - Vi inviterer digitalt til fysiske møter, sier han.
Administrerende direktør Stewart Stjernholm i Compass Fairs arrangerte sin første Boligmesse i Kristiansand for 20 år siden. – Vi inviterer digitalt til fysiske møter, sier han.

Han og kollegene arrangerte den aller første Boligmessen i Kristiansand i 1997. – Dag 2 jublet utstillerne. Publikum strømmet til, og utstillerne trodde ikke det var mulig å selge så mye.  Det ble en kjempesuksess, mimrer Stewart.

– Hvorfor tror du folk besøker Boligmessen i dag?

– Undersøkelsene våre viser at våre besøkende verdsetter at de får alt på ett sted; inspirasjon, eksperthjelp og gode messetilbud til boligen.

Dessuten fenger temaet. Bolig betyr mye for folk. De fleste er villige til å bruke tid og ressurser på å ha det fint og godt hjemme, uavhengig av økonomi. Folk ønsker å gjøre riktige valg, og vurdere nøye hva de omgir seg med, og hvilke løsninger de går for.

De fleste er villige til å bruke tid og ressurser på å ha det fint og godt hjemme, uavhengig av økonomi.

– Hvordan opprettholdes Boligmessens aktualitet i den digitale tiden, hvor alt finnes på nettet?

– Det gjør vi ved å fortsette å fortelle markedet at det er lønnsomt å vise seg fram på en messe. Publikum kommer fordi de er interessert i bolig, og fordi de vil se produkter fysisk, ikke bare på en skjerm. Folk liker å bruke alle sanser, og ha mulighet til å snakke med folk og stille spørsmål. Derfor må vi fortsette å fronte Boligmessen som den attraktive møteplassen den er. Her samles boligekspertene, og kundene kan se ekspertene i øynene og få god dialog. Det gir trygghet, og er en fin ramme for en god handel.

Vi må fortsette å fronte Boligmessen som den attraktive møteplassen den er.

Vi må også være aktuelle for våre utstillere og besøkende. Det gjør vi ved å være synlige på alle digitale flater, med freshe nettsider, aktive sosiale medier og elektroniske nyhetsbrev. Vi bruker digitale kanaler til å invitere til fysiske møter.

– Boligmessene har en total økning i besøkstallet (8 % opp i 2015) i en tid hvor netthandel øker, og mange småbutikker sliter. Hva skyldes det, tror du?

– Vi har blitt bedre i alle ledd. Salgsapparatet jobber godt mot lokale bedrifter i hver messeby. Utstillerne er våre goodwillambassadører, og skaper interesse og entusiasme for messene i lokalbefolkningen.

Vi kommuniserer ærlig og tydelig. Vi forteller om alle behovene vi kan dekke, hvilke deltagere som er med, og hvilke aktiviteter som står på programmet. Budskapet og tonen vår fungerer – vi får stadig flere fornøyde kunder og besøkende.

I tillegg har vi fingeren på pulsen hele tiden. Kvaliteten på messene øker når vi lytter til utstillere og besøkendes tilbakemeldinger. Da ser vi at utstillere og besøkende kommer igjen, år etter år.

Kvaliteten på messene øker, og både utstillere og besøkende er fornøyde.
Kvaliteten på messene øker, og både utstillere og besøkende er fornøyde.

– Hva er den største forskjellen på den første messen for 20 år siden og dagens messer?

– Konseptet er det samme, men uttrykket og gjennomføringen er endret. Alle erfaringene våre, på godt og vondt, har blitt vår styrke. Vi har gjort forbedringer fra år til år, ut i fra hendelser og tilbakemeldinger.

Alle erfaringene våre, på godt og vondt, har blitt vår styrke.

I dag har vi dessuten en fantastisk, teknisk stab. Jeg tør påstå at montørene våre er landets beste på sitt felt, både når det gjelder kompetanse, effektivitet og serviceinnstilling.

På disse 20 årene har vi også lært utstillerne hva messe som medie innebærer. Ingenting kommer av seg selv, man må gjøre en jobb og ha en plan. Vi rådgir utstillere om alt fra planlegging, utforming av stand, profilering og oppførsel. Utstillerne må være synlige for kunden for å nå fram med budskapene sine. De må vise seg fra sin beste side, og gjerne bli husket og valgt etter messen. Da får publikum det de kommer for.

– Hva er ditt beste råd til nye utstillere?

Inspirer publikum.  Det gjør man ikke via en skjerm. Vis frem det du har!