20 års-jubileum: “Viktig å være synlig i dagens digitale verden”
Boligmessen feirer 20-årsjubileum i 2016. I 1996 kom unge, ambisiøse Stewart Stjernholm til Norge. Han stiftet selskapet Compass Fairs AS, og arrangerte sin første Boligmesse. 20 år etter er Boligmessen like aktuell, og øker stadig. – Det viktigste Boligmessen bidrar til, er synlighet, mener Stewart.
Tekst: Majken Svorstøl Foto: Bård Gundersen
– For 20 år siden var min ambisjon å sette i gang noe stort, sier Stewart. – Jeg hadde fått ideen i mitt hjemland Danmark. Troen og viljen var sterk, dette visste jeg at jeg skulle få til. Heldigvis kan tro flytte fjell, og det var godt jeg ikke hadde en anelse om alle utfordringene som skulle komme, ler han.
Han og kollegene arrangerte den aller første Boligmessen i Kristiansand i 1997. – Dag 2 jublet utstillerne. Publikum strømmet til, og utstillerne trodde ikke det var mulig å selge så mye. Det ble en kjempesuksess, mimrer Stewart.
– Hvorfor tror du folk besøker en Boligmesse i dag?
– Undersøkelsene våre viser at folk er interessert i våre Boligmesser fordi de får alt på ett sted; inspirasjon, eksperthjelp og gode messetilbud til boligen. Dessuten fenger temaet. Av de materialistiske tingene vi omgir oss med, betyr boligen mye. De fleste er villige til å bruke tid og ressurser på å ha det fint og godt hjemme, uavhengig av økonomi. Folk ønsker å gjøre riktige valg, og vurderer gjerne nøye hva de omgir seg med og hvilke løsninger de går for.
Av de materialistiske tingene vi omgir oss med, betyr boligen mye. De fleste er villige til å bruke tid og ressurser på å ha det fint og godt hjemme, uavhengig av økonomi.
– Hvordan opprettholdes Boligmessens aktualitet i den digitale tiden hvor alt finnes på nettet?
– Det gjør vi ved å fortsette å fortelle markedet at det er lønnsomt å vise seg fram på en messe. Publikum kommer fordi de er interessert i bolig, og fordi de vil se produkter fysisk, ikke bare på en skjerm. Folk liker å bruke alle sanser, og ha mulighet til å snakke med folk og stille spørsmål. Derfor må vi fortsette å fronte Boligmessen som den attraktive møteplassen den er. Her samles boligekspertene, og kundene kan se ekspertene i øynene og få god dialog. Det gir trygghet, og er en fin ramme for en god handel.
Vi må fortsette å fronte Boligmessen som den attraktive møteplassen den er.
Vi må også være aktuelle for våre utstillere og besøkende. Det gjør vi ved å være synlige på alle digitale flater, med nye nettsider, aktive sosiale medier og elektroniske nyhetsbrev. I praksis bruker vi våre digitale kanaler til å invitere til fysiske møter.
– Boligmessene har en total økning i besøkstallet (8 % opp i 2015) i en tid hvor netthandel øker, og mange småbutikker sliter. Hva skyldes det, tror du?
– Vi har blitt bedre i alle ledd. Salgsapparatet jobber godt mot lokale bedrifter i hver messeby. Utstillerne er goodwillambassadører for egen messedeltagelse, og skaper interesse og entusiasme i lokalbefolkningen.
For egen del vi forteller om alle behovene vi kan dekke, hvilke deltagere som er med og hvilke aktiviteter som skal gjennomføres. Med ærlig og tydelig kommunikasjon får vi enda flere fornøyde kunder.
I tillegg har vi fingeren på pulsen hele tiden, og øker kvaliteten på messene ved å lytte til hvilke behov som må dekkes for best mulig resultat. Da kommer både utstillere og besøkende igjen, år etter år.
– Hva er den største forskjellen på den første messen for 20 år siden og messene i dag?
– Konseptet er det samme, men uttrykket og gjennomføringen er endret. Alle erfaringene våre, på godt og vondt, har blitt vår styrke. Vi har gjort forbedringer fra år til år ut i fra hendelser og tilbakemeldinger.
Alle erfaringene våre, på godt og vondt, har blitt vår styrke.
I dag har vi dessuten en fantastisk, teknisk stab, og jeg tør påstå at montørene våre er landets beste på sitt felt, både når det gjelder kompetanse, effektivitet og serviceinnstilling.
På disse 20 årene har vi også lært utstillerne hva messe som medie innebærer. Ingenting kommer av seg selv, man må gjøre en jobb og ha en plan. Vi rådgir utstillere om alt fra planlegging, utforming av stand, profilering og oppførsel – og da lykkes de med å nå fram med budskapene sine. Målet er jo at utstillerne skal være synlige for kunden. De må vise seg fra sin beste side, og gjerne bli husket og valgt etter messen, slik at publikum får det de kommer for.
– Hva er ditt beste råd til nye utstillere?
Først og fremst vil publikum bli inspirert, og det gjør man ikke via en skjerm. Vis frem det du har!
– Til slutt – har du en god messehistorie på lager?
– Å, jeg har jo så mange! Men en jeg synes er ekstra fornøyelig, er da jeg i år 2000 sto og stanget i lang kø på E6 mot Hellerudsletta og Olavsgaard. Da ringte jeg inn en trafikkmelding til P4 og sa at det var lang kø på E6 grunnet en stor Boligmesse på Exporama. Og det kom på lufta! Snakk om gratis reklame midt i beste sendetid!