Vær klin kokos eller helt korka!


Har du lyst til å være «klin kokos» eller «helt korka» når du innreder hjemme? – Kokosnøtt, mose og kork er naturlige og trendy materialer som skaper en lun atmosfære, tipser gründer Ingvar Hagen i WALL-IT.

Tekst: Majken Svorstøl Foto: WALL-IT

– Våre dekorvegger passer perfekt for de som vil innrede med bærekraftige materialer med et holdbart design, og som samtidig forbedrer akustikken, sier Ingvar. Sammen med Bente Sundt Hansen driver han gründerbedriften WALL-IT.

På showrommet «Corcella» på Torshov i Oslo deler WALL-IT lokaler med Måndalen Trevare, som produserer designmøbler produsert av treplater fra Nordlamell.

Alle tre aktørene har innredet ulike miljøer som viser kreativ bruk av produktene, slik at kundene får inspirasjon til innredning av kjøkken, soverom, stue og kontor. Veggene av kokos, kork, sukkerrør og norsk mose harmonerer godt med de stilfulle, norskproduserte møblene.

– «Corcella» betyr hjerterom, og det passer fint til de konseptene vi har utviklet, forteller Ingvar.

Inspirert i Kuala Lumpur

Forretningsideen til WALL-IT oppsto i Kuala Lumpur. Der så gründerparet kokosveggene for første gang. – Vi ble begge øyeblikkelig fascinerte. Dette var noe helt nytt, og lignet ikke noe vi hadde sett tidligere, forteller Bente.

Ballen begynte å rulle. Paret så mulighetene i å kombinere det eksklusive, asiatiske uttrykket med skandinavisk, rent design. – Bente har god teft, og fanger raskt opp nye trender og design, sier Ingvar.

Naturlige materialer

WALL-IT tilbyr vegger av kokos, kork, sukkerrør og mose. Alt er biprodukter. Kokosnøttskallet som før har vært avfall, brukes nå til veggdekor.

Det er en vernet bedrift som produserer kokosveggene, noe som er viktig for Bente å fremheve.

– Hver bit – en etter en – blir limt for hånd, og det skaper et håndverksmessig og levende sluttprodukt, sier Bente.

Kork er også et bærekraftig naturmateriale. – Korktreets evne til å ta opp CO2 økes fem ganger når man fjerner barken, forklarer hun.

Stadig nye utstillingsvinduer

Ingvar og Bente har hektiske dager i en krevende oppstartsfase.

– Bedriftsmarkedet, med aktører i hotell- og restaurantbransjen, er spesielt interessant nå, og vi har levert tilbud på spennende, offentlige innredningsprosjekter. Oppdragene vi har utført så langt, fungerer som viktige referanser og utstillingsvinduer for oss på privatmarkedet, sier Ingvar.

Gründerne jobber også aktivt med å knytte kontakt med nytenkende trendsettere som arkitekter og interiørkonsulenter.

– Vi har blant annet montert et moodboard av kork hos et reklamebyrå, og innredet en hel vegg med kokos på en stilfull restaurant. I tillegg kjøpte et par en korkvegg som ble vist på oppussingsprogrammet «Huset» på TV2 denne våren, opplyser Bente.

Oppslagstavle i kork med ekstra god plass til kreative tanker. Fra Wall-ITs showroom på Torshov i Oslo.
Oppslagstavle i kork med ekstra god plass til kreative tanker.

Fikk prestisjekunder på Boligmessen

Da Ingvar og Bente lanserte konseptet på Boligmessen i Telenor Arena høsten 2016, fikk de en pangstart med en prestisjekunde rett i fanget.

– En representant fra Den Norske Turistforening (DNT) tente umiddelbart på konseptet vårt, og ønsket å innrede hovedkontoret på Youngstorget i Oslo med vår mose. Det passet utmerket at naturelskere ønsket våre produkter, smiler Ingvar.

– DNT dekorerte sin velkjente logo med T-en sentralt på veggen, integrert med naturlige sjatteringer av grønnfarger rundt som en natursti. Både vi og kunden er stolte av resultatet, sier han, og viser bilder av en mosekledd vegg som leder tankene til de norske fjellviddene.

Mosekledd vegg på Den norske Turistforenings hovedkontor på Youngstorget.
Prestisjekunde: – På Boligmessen i Telenor Arena i 2016 fikk vi oppdrag i å dekorere hovedkontoret til Den norske Turistforening med norsk mose og med T’en i rødt, forteller Ingvar Hagen.

Nettbutikk og montøravtaler

Ingvar og Bente opplevde stor etterspørsel etter Boligmessen, og bestemte seg raskt for å tilby produktene sine digitalt på nettbutikken wall-it.no.

– Med moderne IT-løsninger får kundene en god brukeropplevelse og all nødvendig informasjon, påpeker Ingvar.

Paret har også inngått avtaler med nevenyttige og selvstendige montører som skal være regionale ambassadører i tillegg til å veilede og montere.

– Det er viktig å tilby tjenester for kunder som ikke ønsker eller kan montere selv, understreker gründeren.

Kreative bomiljøer – også hjemme

Private kunder får mange ideer når de ser dekorveggene fra WALL-IT.

– Veggene demper akustikken i et rom, og har derfor egenskaper utover det estetiske, miljøvennlige og bærekraftige, understreker Ingvar.

En kunde, som ønsket seg et sydhavsmiljø på soverommet, valgte en kontrastvegg av kokos. Sammen med tapet i palmemotiv, skapte kokosveggene det eksotiske uttrykket kunden var på jakt etter.

Det er også gledelig at mange kunder er nevenyttige og liker å gjøre kreative ting i hjemmene sine. – Selv har vi dekorert hele trappeoppgangen hjemme med WALL-IT i kokos, så vår bolig fungerer som et levende showroom, ler de avslutningsvis.