De elsker jobbene du gruer deg til!
Noen synes oppussing er en stor, personlig opptur fra prosess til ferdig resultat. Andre synes maling, sparkling og tapetsering er et ork. Det er hjelp å få.
Tekst: Majken Svorstøl Foto: RMB Malerservice
– La oss gjøre jobben for deg, så kan du glede deg over sluttresultatet, sier daglig leder Renate Thunem i RMB Malerservice.
RMB Malerservice er en vassekte familiebedrift, drevet av ekteparet Renate og Bjørn Thunem. Renate har nærmest ”vokst opp” på et limspann med en far i byggebransjen, mens mannen hennes har lang erfaring som maler. Foruten de to, består selskapet av ti fast ansatte og to innleide medarbeidere.
Ekteparet er opptatt av å ha fornøyde kunder og medarbeidere.
– Det er dessverre alltid noen useriøse aktører som kan levere anbud som er mistenkelig lavere priset enn våre, og som vi knapt kunne handlet inn utstyr for. Men, hos oss er kundene garantert kritthvite fakturaer, skikkelige vilkår for de ansatte og god samvittighet, sier Renate Thunem.
– Vi tar på oss alle oppdrag innen sparkling, innvendig og utvendig maling, tapetsering og gulvlegging. Vi legger også teppeflis, da spesielt i næringsbygg, forteller Thunem videre.
Oppdragsgiverne er både private og næringsdrivende. – Vi kan friske opp det meste, og går like gjerne i gang med private kjøkken eller fasademaling som oppdrag i store kontorbygg som skal renoveres, opplyser hun.
Sesong for utvendig maling
Akkurat når Boligmessen i Stavanger avholdes, er det rett tid for å sette i gang med forberedelser til utvendig maling.
– Vi holder jo til i en landsdel med litt upålitelige værguder i vårsesongen, men vi kan uansett begynne med å spyle husene og klargjøre for vårens og sommerens utvendige oppdrag, så det er bare å ta kontakt for befaring og bestilling, tipser hun.
Få fargetips med på kjøpet
Den daglige lederen er brennende opptatt av farger, og følger godt med på hva som rører seg innen trender og fargekombinasjoner. – Den tiden er heldigvis over at de fleste vil male veggene hvite eller en av «50 shades of grey», ler Thunem.
Stadig flere kunder våger mer på fargefronten, og det er mye morsommere for malerne. – Nå er det mer spreke farger som gjelder, og både Jotun og Flügger har mange flotte farger og tips, sier Thunem, som mer enn gjerne hjelper kunder som er i tvil om hvilken farge de skal velge.
– Jeg kan komme på befaring med fargekart og forslag. Nylig sendte jeg en kunde til en butikk som hadde malt med en farge jeg foreslo, ler hun, og mener det er viktig å gi det lille ekstra. – Vi lever av fornøyde kunder og er stolte av det vi bidrar med, og det smitter nok over på hvordan vi møter kundene, avslutter hun.