Nyheter

Trapp for enhver smak

Publisert: 2018-02-13

Tarraldsen Trappa leverer skreddersydde trapper til både privatpersoner og bedrifter. Daglig leder Torbjørn Løvstad tror det er arbeidsmiljøet og kundeservicen som har tatt dem dit de er i dag – i tillegg til boligmessedeltakelsen.

Tekst: Ida Save
Foto: Tarraldsen Trappa

– Fabrikken har laget trapper siden 1979, men gikk konkurs i 2013. Heldigvis fikk vi tatt driften videre med nye eiere og nytt navn, forteller Løvstad.

Nå går driften til Tarraldsen Trappa så det susser.

– Da vi tok over hadde vi 13 millioner i omsetning, og nå, etter fire år, nærmer vi oss 20 millioner. Staben er også utvidet fra ni til 18 ansatte.

Løvstad tror deltakelsen på Boligmesse i Drammen i 2014 var avgjørende for den voldsomme veksten. Siden har de vært på messer både i Kristiansand, Sandefjord og Drammen.

– Om vi ikke hadde deltatt, tror jeg ikke vi hadde vært her vi er i dag. Messen har vært en flott plass å vise fram navnet vårt og produktene våre. Vi har i tillegg fått flere kunder som har blitt værende, både privat- og bedriftskunder, så vi kan ikke si annet enn at den deltakelsen har vært viktig for oss.

Forskjeller fra sør til øst

Tarraldsen Trappa leverer det meste innen trapper, enten du ønsker en utetrapp, en moderne designertrapp i glass og stål eller en helt tradisjonell trapp i furu.

Eller hva med en trapp med innebygd lys?

– Vi lager trapper i det designet og med alt av løsninger som kunden ønsker. Og med våre topp moderne, datastyrte produksjonsmetoder kan vi oppfylle alle dagens krav til funksjonalitet og stil.

Ifølge Løvstad varierer trappetrendene fra hvor i landet kundene bor.

– I Sør-Norge er det for eksempel en del store og kraftige empireinspirerte trapper, mens folk på Østlandet gjerne vil ha store, påkostede trapper med rekkverk i glass og stål. Der er det minimalistisk og rette linjer som gjelder, og det er noe av det vi leverer mest av nå.

– Holder det vi lover

Av treslag går det mye i robust hardtre.

– Folk legger stadig mer penger i nye trapper fordi de er opptatt av at den skal vare lenger.

Godt arbeidsmiljø I tillegg til oppmerksomheten de fikk etter messedeltakelsen i 2014, tror Løvstad god kundeservice har vært viktig for suksessen de siste årene.

– Vi følger opp kundene våre godt, og viser at vi holder det vi lover. Alle kundene våre skal føle at de blir tatt vare på.

Og nøkkelen til god kundeservice tror han kommer av et godt arbeidsmiljø.

– Vi er veldig opptatt av at de ansatte skal ha det bra på jobb, og legger til rette for alt fra sykemeldinger til fødselsdager. Og sist, men ikke minst: Vi er en godt sammensveiset gjeng der alle kjenner alle.

Tenk på pris og utførelse

For at Tarraldsen Trappa skal kunne yte så bra kundeservice som mulig, oppfordrer Løvstad til å tenke gjennom hva slags utførelse du vil ha på din nye trapp.

– Men det aller viktigste er å bestemme hvor mye penger du vil legge i trappa. Prisene spriker, og trappene koster alt fra 25.000 til 250.000 kroner, forklarer han.

Så snart man har budsjettet klart, bør man involvere trappefirmaet man har valgt seg ut.

– Det er viktig at vi kommer inn i prosessen på et tidlig tidspunkt, slik at vi kan hjelpe til med ulike løsninger. Hos oss har vi gratis og uforpliktende befaringer der vi tar mål og ser hva slags trapp det er plass til. På befaringen tar vi også med litt vareprøver slik at kunden får et innblikk i hva slags muligheter som finnes.

Løvstad presiserer at de aldri selger seg inn med de dyreste alternativene, men at de alltid tilbyr den løsningen som passer kunden best.

– I utgangspunktet får kundene tilbud om en standard trapp, også kan de legge på det de ønsker av tilvalg i etterkant.