Selg boligen på Facebook


Nordmenn er storforbrukere av sosiale medier, og Facebook er Norges største mediekanal. Hvorfor ikke bruke Facebook når du skal selge boligen din?

Tekst: Majken Svorstøl Foto: Kasper van Wallinga

Boligkjøperne endrer adferd i takt med det digitale landskapet. Tidligere var Finn.no den eneste digitale markedsplassen for boliger. Nå viser ferske tall at digital markedsføring av boliger på blant annet Facebook gir gode resultater.
– Dette er gode nyheter for boligselgerne, mener eiendomsmeglerne Kent Salte og Ragnar Killingstad, som er avdelingsledere for Eiendomsmegler 1 i henholdsvis Drammen og Eiker.

Annonserer der folk er
Sosiale medier er en stor del av hverdagen til folk, og eiendomsmeglerne har erfart at de også bør være tilstede der. – Facebook er den desidert største kanalen for sosiale medier, og siden vi selv også bruker Facebook privat var det helt naturlig at vi valgte å gå for Facebook-annonsering av boligene, forteller Salte. Han ser at annonsene treffer et stort publikum.

– Ikke minst ser det ut til at våre boligannonser på Facebook når de yngre målgruppene på en annen måte enn for eksempel Finn.no, mener han.

Når helt spesifikke grupper
Hvorfor fungerer annonsering i sosiale medier så bra?
– Digitaliseringen gjør at vi kan vise boligannonsen til spesifikke grupper av potensielle kjøpere basert på en rekke faktorer som bosted, sivilstand, familieforhold, alder, utdannelse og lignende, forklarer Killingstad. Kollegaen Salte legger til at det er lovhjemlet i Lov om Eiendomsmegling at “megler skal oppnå best mulig pris”. – For å oppnå det, må vi markedsføre boligene der hvor kjøpergruppen er, og sosiale medier er helt klart en tidsriktig kanal, sier Salte.

Fungerer i ulike sosiale medier
Avdelingslederne i Eiendomsmegler 1 har prøvd annonsering både på Facebook og Google, og nå er Instagram-annonsering også en mulighet. – På denne måten treffer vi mye mer presist, og våre erfaringer hittil er et snitt på 700 ekstra klikk og 50.000 ekstra visninger på boligannonsen, opplyser Salte.

– Vi har fått inn flere gode historier fra kunder som har hatt suksess med digitalt boligsalg. Boliger som har ligget litt lenge ute har fanget opp nye interessenter og satt i gang budrunder. Det gleder oss stort, for vi heier jo på kundene våre, avslutter Killingstad.