Platen som gir plass til alle rundt festbordet


På kort tid har bordplaten til Fredriks mormor blitt noe «alle» vil ha.

Tekst: Ida Save
Foto: Tord F. Paulsen

Ideen er enkel: En bordplate du kan brette ut og legge oppå ditt eksisterende spisebord. På 1-2-3 har man et stort, ovalt festbord med plass til opptil 16 personer.

– Alle med et vanlig spisebord som ønsker å invitere til sosiale tilstelninger, bør ha en slik plate. I stedet for å dra til et ekstra bord som kanskje ikke passer inn og gir et usosialt langbord, får du her et stort bord der alle kan se hverandre, forteller Fredrik Paulsen.

Han jobber til vanlig som Key Account Manager i Santander Consumer Bank, men fra November 2016 har han ved siden av fulltidsjobben også stått for
salget av de smarte bordplatene. Gründeren kan fortelle at den originale bordplatens
historie stammer helt tilbake til 1949.

– Da fikk min mormor en bordplate fra Øgreid Trevare i Stavanger. De hadde mange selskaper på den tiden, og platen ble brukt for å gi plass til flere rundt bordet. Etter hvert arvet mine foreldre platen, og de siste fem-seks årene har jeg hatt den selv.

Det var etter å ha lånt ut bordplaten til noen venner at Fredrik kom på ideen om å produsere flere plater med mormors bordplate som mal.

Overveldende respons

Bordplaten har blitt godt brukt til selskaper innenfor husets fire vegger, men det var først da Fredrik lånte den bort til noen venner at det gikk opp for ham at dette var et produkt flere burde ha.

– På den ene festen var det noen som spurte hvorfor ingen lager slike plater, for de er jo helt geniale. Etter det pratet jeg omtrent ikke om annet enn å ta dette videre, og til slutt fikk jeg klar beskjed fra kona om at nå måtte jeg enten gjøre ord til handling eller bare glemme det hele.

«Det er viktig for meg å holde på den lokale forankringen».

Og slik gikk det til. Fredrik, som ikke hadde drevet noe særlig med snekkerarbeid siden sløyden på skolen, gikk i gang med å lage en ny bordplate. Mormors bordplate ble brukt som mal.

– Det var noe herk, for jeg er egentlig ikke noe glad i skruing og saging, men resultatet ble veldig bra.

Fredrik Paulsen med den originale bordplaten han arvet av mormoren sin.

Planen var å lage 20 bordplater han kunne selge for en liten sum til venner og kjente før jul, men responsen ble overveldende, og plutselig ville «alle» ha bordplaten til Fredriks mormor. Det tok ikke lang tid før han innså at han verken hadde tid eller lyst til å produsere bordplatene selv. Han tok derfor kontakt med møbelsnekkerne hos Treprosjekt AS, som også i dag produserer platene på oppdrag fra Fredrik.

– Jeg kunne helt sikkert funnet noen som lager det billigere i Polen eller Kina, men hele historien er basert på mormors plate som er laget av en lokal trevarefamilie, og det var viktig for meg å holde på den lokale forankringen, forklarer han.

Bidratt i alle ledd

Etter at han fikk Treprosjekt AS med på laget, skjøt salget fart, og på to måneder ble det solgt 152 plater.

– Ingenting var egentlig på plass, men det tok helt av, og da var det bare å kjøre på. Jeg tror mange med gode ideer planlegger seg i hjel, i stedet for bare å komme i gang.

«Jeg tror mange med gode ideer planlegger seg
i hjel, i stedet for bare å komme i gang»

De første leveransene før jula 2016, var det Fredrik selv som tok seg av, etter vanlig arbeidstid. Det ble mange lange dager, men han ser på tiden som en god investering.

– Jeg tror jeg har tjent mye på at jeg selv har bidratt i alle ledd, i alt fra produksjon til salg og levering. Samspillet med kundene er svært viktig, og da jeg var ute og leverte på egenhånd, fikk jeg jo blant annet fortalt bordplatens og mormors historie til mottakerne.

Fredrik har brukt mange timer ved siden av sin egen jobb, blant annet på levering av bordplater som er bestilt.

Hardt arbeid er alltid viktig for gründere i oppstartsfasen, men det nytter lite dersom budskapet ikke blir spredt ut til mottakerne. Derfor hjalp det godt at flere medier fattet interesse for prosjektet de første månedene.

Blant annet skrev Stavanger Aftenblad en sak som havnet i både Aftenposten og Adresseavisen. Etter at Steinar Sagen kjøpte en bordplate, ble bedriften også nevnt i det populære radioprogrammet Radioresepsjonen, der Sagen er en av programlederne.

– Det var utrolig uventet, og mediedekningen gjorde at bestillingene rant inn fra alle kanter i landet, forteller Fredrik.

«Mediedekningen gjorde at bestillingene rant inn fra alle kanter i landet»

Interesse fra utlandet

I dag har han fått opprettet et AS og hyret inn et logistikkselskap som tar seg av levering. Salget går fortsatt så det suser, og bordplatene sendes til hele landet. Også andre land i Europa, som Østerrike, Sverige og Luxembourg har fattet interesse, men gründeren har avslått tilbudene.

– Det krever mer jobb om vi skal utvide, og verken jeg eller kona ønsker å slutte i jobbene våre. Nå markedsfører vi ikke bedriften noe særlig, men platene selger jevnt og trutt og gir oss en fin, liten biinntekt. Men om vi selger 100 eller 300 bord i året, bryr vi oss ikke noe særlig om. Det viktigste for oss er å kunne bidra til å gjøre det enklere å arrangere sosiale tilstelninger.

Mormoren til Fredrik ble over 100 år, men døde dessverre før bordplate-eventyret tok av. Fredrik er likevel sikker på at hun ville vært stolt på hans vegne.

– Familien synes dette er veldig morsomt, og jeg tror mormor ville likt at så mange kopierer noe hun fikk laget så mange år tilbake i tid.