Nyheter

Lever av å gjøre Norge vakrere

Publisert: 2016-11-14

Familiebedriften Jønland AS er en litt annerledes trevarefabrikk som smykker alle typer hus, hytter og prosjekter med nisjeprodukter som skiller seg ut.

Tekst: Majken Svorstøl  Foto: Jønland AS

En kikk på bedriftens Instagram-konto viser at den Selbubaserte bedriften har mange jern i ilden, og mer enn gjerne inspirerer med flotte bilder av sine mange leveranser landet rundt.

Spilehimlinger, spilevegger, rekkverk, vindskier, søyler, omramming, klokketårn, mønedekor, trekunst og skilt er noen av produktene de leverer, og bildene viser at de behersker en mengde stilarter.

– Vi har røtter i det tradisjonelle, men søker også det moderne og nyskapende, sier Helge Jønland.

I Jønland-universet går håndverk, idé og teknologi hånd i hånd.

– Vi lager det kundene ønsker, og kan bidra til estetiske løft av nye boliger og hytter, samt rehabilitering av gamle, sier han. De kan blant annet gjenskape gamle modeller av detaljer som omramming og mønedekor, og har dessuten mange oppdrag i prosjektmarkedet, som de satser stort på.

Etterspørsel eksplodert
Ettersom det stadig bygges flere boliger i minimalistisk stil, gjerne med murdetaljer, har etterspørselen etter innvendige spilehimlinger og spilevegger eksplodert den siste tiden.

- Vi lager det kundene ønsker, og kan bidra til estetiske løft av nye boliger og hytter, samt rehabilitering av gamle, sier Helge Jønland.
– Vi lager det kundene ønsker, og kan bidra til estetiske løft av nye boliger og hytter, samt rehabilitering av gamle, sier Helge Jønland.

Jønland promoterte blant annet disse produktene på Boligmessen i Trondheim i fjor, og de får flere henvendelser daglig om akkurat disse spileproduktene.

– Først og fremst fordi de gir bedre akustikk, men også fordi det er lekre innredningsdetaljer, forteller Jønland, som er svært fornøyd med denne utviklingen. Spileløsningene er også ettertraktet interiør og eksteriør på flere offentlige bygg, som flerbrukshaller, biblioteker og andre bygg hvor akustikk må håndteres. – Produktene er også populære fordi de gir positive utslag på miljøsiden for BREEAM-standarden for miljø- og bærekraft som er satt for byggeprosjekter, opplyser han.

– Med alle de flotte produktene vi kan levere, mener vi å ha godt grunnlag for å si at vi gjør Norge vakrere, og det er en veldig hyggelig oppgave.