Dette er de nye kjøkkentrendene


Etter drøye 10 år med salg av kjøkken, er Elkjøp i dag helt i norgestoppen som leverandør av moderne og smarte kjøkken til både privatpersoner og det offentlige.

Tekst og foto: Elkjøp

– Vi vil skape kjøkkenglede for alle. Det gjør vi ved å tilby smarte kjøkken i alle prisklasser, i tillegg til passende hvitevarer, kjøkkenmaskiner og elektronikk til det nye kjøkkenet, sier Paul Alfsen, kjøkkenansvarlig hos Elkjøp Amfi Steinkjer.

Telefonen ringer i ett sett og flere er innom for å ta en titt på de utstilte kjøkkenene, men Paul Alfsen tar seg likevel tid til å sette seg ned over en kaffekopp.

– Vi vil gjerne spre glede og gode kjøkkenopplevelser, og vi er også totalleverandører av kjøkken i alle prisklasser. Våre ansatte kan sette seg ned ved tegnebordet sammen med kunden, slik at de sammen kan komponere et kjøkken som er funksjonelt med tanke på kundens behov, forteller Alfsen.

Mer mørke farger

Kjøkken handler også om trender som forandrer seg over tid. Det ser ut til at nordmenn er glade i såkalte herregårdskjøkken, det romantiske og landlige utseende som samtidig kan være klassisk og røft. Det handler om utseende på alt fra benkeplater og håndtak til belysning og veggfarger. Ikke minst det siste.

– Tradisjonelt er store deler av kjøkkenet hvitt, men vi ser nå at mørke farger blir mer og mer populære, samt rolige blå- og grønnfarger.

Elkjøp hjelper deg mer enn gjerne med å tegne ditt drømmekjøkken. Begge kjøkkenene som er avbildet i denne saken er tegnet på Steinkjer.

Smarte kjøkken

I dag kan man få såkalte smarte kjøkken med for eksempel en dokkingstasjon innfelt i benkeplaten, helautomatiske kaffemaskiner som en del av kjøkkeninnredningen, popup stikkontakter og lignende.

– Vi har også hvitevarer og dampovner, og Sous Vide-konseptet er blitt kjempepopulært. Sous Vide betyr under vakuum, og med en Sous Vide-maskin tilbereder man vakuumpakket mat i et temperert vannbad. Slik beholder du alle næringsstoffene i posen, forklarer Alfsen.

Tre ansatte

Kjøkkenavdelingen til Elkjøp Amfi Steinkjer har i dag tre ansatte, og så langt i 2018 har omsetningen økt med 25 prosent sammenlignet med de samme månedene i fjor.

– Vi ser at kundene kommer fra hele fylket og så langt nord som fra Sandnessjøen. Vi vil opprette så god kontakt med kunden som overhodet mulig, og gjør alt som står i vår makt til å følge opp hvis man får behov for det, mener Alfsen.