Guider deg til rett valg av hagestue


Drømmer du om en hagestue hvor du kan nyte følelsen av å være både inne og ute samtidig? Da er det smart å tenke gjennom hvilke behov du har, og hvilken sesong du ser for deg å bruke stuen.

 

Tekst: Majken Svorstøl Foto: Grønt Fokus

 

Grønt Fokus har fylt kundenes uterom i 25 år, og har særlig kompetanse innen hagestuer og drivhus. I tillegg til nettbutikken grontfokus.no som står for omkring 50 % av omsetningen, har de drevet fysiske butikker både i Kristiansand og Oslo i noen år allerede. I mars åpnet selskapet en butikk i Sandnes, og i mai blir det butikkåpning i Bergen.

– Vår erfaring er at salget øker i de områdene hvor vi har butikker, sier markedskoordinator Thore Fossheim i Grønt Fokus.  – Mange ønsker å ta og føle på produktene våre, slik at de får en bedre forståelse av hva de kan forvente av de ulike produktene og glasstypene, forklarer han.

Fossheim og kollegene gleder seg til å fortelle mer til årets messebesøkende i Sørmarka Arena, og regner med stor pågang.

– I fjor ble vi rett og slett overveldet av interessen. Vi snakket i ett i alle tre dagene, det var helt fantastisk, sier han.

Sjekk hagestueguiden på nett

Fossheim forteller at de vanligste spørsmålene fra kundene er «hva trenger jeg for å kunne sitte ute fra da til da», og «hva får jeg for pengene»?

For å hjelpe kundene litt på vei i jungelen av muligheter, har Grønt Fokus utarbeidet en nettbasert hagestueguide. Der får kundene tips og veiledning om passende produkter ut fra hvilken sesong de ønsker å benytte uterommet.

 

Forskjellen i produktene til Grønt Fokus ligger hovedsakelig i isolasjonsgraden og hvor de kan plasseres. Produktene kan monteres inntil eksisterende fasade eller stå fritt.

 

– Vi har samlet produktene under kategoriene sommer, forlenget sommer, vår/høst og vinterhage. Kundene velger sesong og klikker «neste steg» for våre produkttips, forklarer han. – Forskjellen i produktene ligger hovedsakelig i isolasjonsgraden, og hvor de kan plasseres. Produktene kan monteres inntil eksisterende fasade eller stå fritt. Valgmulighetene er mange, og vi har produkter som passer alle behov.

Flere unge vil ha drivhus

Folk i alderen 40 + er den typiske målgruppen for hagestuer og drivhus i alle landsdeler. Fossheim forteller at Rogaland skiller seg litt ut, for der fenger drivhus også den yngre garde.

 

Folk i alderen 40 + er den typiske målgruppen for hagestuer og drivhus i alle landsdeler.
Rogaland skiller seg litt ut. – I Rogaland fenger drivhus også den yngre garde, sier Thore Fossheim i Grønt Fokus.

– Her har vi kunder helt ned i tyveårsalderen, smiler markedskoordinatoren. Han tror interessen skyldes at Rogaland i stor grad er et ruralt landskap med mange bønder og nær tilknytning til naturen, samtidig som det helt klart er trendy å dyrke sin egen mat. Som beboere i et værutsatt område, er kvalitet det aller viktigste for kundene.

– Det ser vi på spørsmålene kundene stiller oss, forklarer Fossheim. – De vil vite hvor mye vind de ulike drivhusene tåler, hvordan de festes og ikke minst sikres, sier han.