Nyheter

Suksess med seriøs oppussing

Publisert: 2016-09-07

Er du i oppussingsmodus og bor i Oslo-området, skal det godt gjøres å ikke legge merke til håndverkerfirmaet De Lillas biler rundt om i byen. – Mange ser bilene våre og kontakter oss for oppdrag, forteller markedssjef Anne-Mette Torkildsen.

Tekst: Majken Svorstøl Foto: De Lilla

Håndverkerfirmaet De Lilla holder til i lyse og innbydende lokaler sentralt på Skøyen i Oslo, og vi tok en tur innom for en prat.

På den ene veggen henger to store TV-skjermer som viser statistikk over De Lillas prosjekter, med grafer på alt fra salg, kapasitet og gjennomførte prosjekter. Et realtidskart over Stor-Oslo viser hvor alle de lilla, GPS-utstyrte bilene befinner seg til enhver tid.

– Vi er veldig stolte av hvor synlige de 35 bilene våre er i bybildet, og de bidrar faktisk til en jevn strøm av store og små oppussingsoppdrag til de dyktige teamene våre, sier Torkildsen.

De Lillas 35 biler er synlige i bybildet, og bidrar til en jevn strøm av store og små oppussingsoppdrag i Stor-Oslo.
De Lillas 35 biler er synlige i bybildet, og bidrar til en jevn strøm av store og små oppussingsoppdrag i Stor-Oslo.

Trygg og rimelig oppussing
De Lilla har 20 års erfaring i bransjen, og har spesialisert seg på innvendig oppussing utført til avtalt pris og tid.

– Vi tar oppussingsoppdrag i privatboliger i hele Oslo og Bærum, og gjør alt fra totalrenovering av bad og kjøkken til gulvsliping, gulvlegging, snekkerarbeid, malearbeid, flislegging, rørleggerarbeid og elektrikerarbeid, forklarer markedssjefen.

Håndverkerbedriften økte omsetningen med 50 % fra 2014 til 2015, og i år tar de stadig nye jafs av markedet i Oslo-regionen. Denne sommeren har de opplevd rekord på innkommende henvendelser. De aller fleste oppgir at de enten har sett Google-annonsene, bilene eller fått referanser av fornøyde venner og bekjente.

– Vi ble faktisk utsolgt på kapasitet i sommermånedene, smiler Torkildsen. – Det er ingen myte at nordmenn pusser opp, uansett økonomiske tider, og det lover bra for de vekstmålene vi har satt oss i årene fremover, understreker hun.

«Budskapet «Trygg og rimelig oppussing» vekker kundenes tillit.»

Seriøsitet og kvalitetssikring
Markedssjefen er strålende fornøyd med at ordrebøkene fylles opp i stadig raskere tempo, og poengterer at det kreves mer enn synlighet i markedet for å tiltrekke seg kunder. Budskapet «Trygg og rimelig oppussing» vekker kundenes tillit.

– Kunden skal oppleve trygghet, forutsigbarhet og sikkerhet gjennom hele oppussingsprosessen, og det gleder oss som seriøs håndverkerbedrift at stadig flere tenker helhetlig når de bestiller et oppussingsoppdrag, forteller hun.

De Lilla bruker mye tid og ressurser på ryddige og trygge arbeidsforhold for håndverkerne, og god kundeservice. Kunden får en prosjektleder å forholde seg til , og det sikrer god kommunikasjon hele veien.

– Kundene våre ser verdien av å ha alle håndverksfagene under en paraply, og at de får god prosjektledelse med ett kontaktpunkt, mener hun. – Det er trygt for kunden å vite at prosjektlederen koordinerer arbeidsflyten fra A til Å, og at de ulike fagfolkene er på plass til rett tid.

Best i klassen på HMS
Torkildsen og kollegene i De Lilla har satt seg som mål å være best i klassen på HMS-arbeid. Markedssjefen selv er HMS-ansvarlig, og passer på at alle følger de lovpålagte kravene og bedriftens egne rutiner.

– Vi har investert i et elektronisk styringsverktøy som forenkler planleggingen og kvalitetssikringen av hvert prosjekt, både når det gjelder selve håndverkerarbeidet, men også HMS-kravene vi skal følge til enhver tid, forklarer Torkildsen. Alle ansatte er på årlig sjekk hos bedriftshelsetjenesten, og nå i høst skal alle i De Lilla delta på ergonomi- og førstehjelpskurs.

Sjekklister på app
Bedriften er godt i gang med å bruke styringsverktøyet, og det påvirker håndverkernes arbeidshverdag.

– De bruker jo en del tid på nødvendig dokumentasjon. Til gjengjeld gir sjekklistene trygghet både for kunden, håndverkerne og bedriften, bedyrer markedssjefen.

– Nå har vi stålkontroll på oppfølging av alle prosesser og rutiner, og kan fortsette å vokse og ta nye markedsandeler i kontrollerte former.